sending tickets on order prosessing/paid

Home Forums Ticket Products Event Tickets Plus sending tickets on order prosessing/paid

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Posts
  • #1037343
    Robert
    Participant

    Hi, I need to find a way to send the tickets when order is paid, not when its completed. How can I achive this? its realy important.

    #1037939
    Leah
    Member

    Hi Robert,

    Thanks for your note. Generally when an order is marked Complete that means it is paid. For example, if the buyer pays online right away, the order will change to Complete immediately. If they are using an offline payment method, the order will show as Pending until an admin changes it- such as when they receive the actual payment.

    Does that help? Are you experiencing a problem with orders showing as Complete before the payment comes through?

    Best,

    Leah

    #1038000
    Robert
    Participant

    when the order is prosessing , its paid.
    We only have one payment gateway so once its paid it will stand as processing, but due to norwegian law, the order is not completed before the course/event is done.

    So when order is prossessing ( paid ) I need to issue the ticets, and when I check in the atendees, The order should be marked as completed.

    This should be achiveable?

    #1038626
    Robert
    Participant

    So, about completing orders on ticket checkin, how do I do that?

    #1039699
    Brook
    Participant

    Howdy Robert,

    I will take over for Leah. It’s nice to meet you!

    What you want is not really possible without modifying the plugin. When an order is marked complete the tickets are automatically emailed to the customer. At that point the checkin feature becomes available for that ticket. Until then tickets and checkin are not available.

    We only have one payment gateway so once its paid it will stand as processing, but due to norwegian law, the order is not completed before the course/event is done.

    We do have number of customers from Norway, but have yet to encounter any discussions about it conflicting with your laws before. I am very sorry for the inconvenience. It has definitely piqued our interest. Are you also experiencing similar issues with other WooCommerce “virtual” or digital products? Like tickets those products are not available until the order is marked complete. Have you found a workaround for that?

    Do you have any more information on this law. Perhaps a link to it or the name of it? I understand if you don’t, but if you do we would like to investigate further.

    • Brook
    #1042275
    Robert
    Participant

    I will paste it here once I get the info from the accountant.

    #1042297
    Robert
    Participant

    1. Regnskap

    1.1. Dokumentasjon og bokføring

    Norsk Regnskapsstiftelse har utgitt en egen uttalelse God bokføringsskikk GBS 16 vedrørende internettsalg.

    Det fremgår at det ikke er noen særskilte dokumentasjons- eller bokføringsbestemmelser vedrørende internettsalg. Løsningene må utledes fra de ordinære reglene som gjelder for alle salgstransaksjoner, uavhengig av bestillings- og distribusjonskanal.

    For å vurdere hvilke dokumentasjonskrav som kreves i forbindelse med internettsalg må det tas stilling til om transaksjonene skal klassifiseres som forskuddsbetalinger (finansielle forskudd), kontantsalg eller kredittsalg.

    https://oppslag.sticos.no/HttpHandlers/HentBilde.ashx?Id=733

    1.1.1. Forskuddsbetaling (finansielt forskudd)

    Når varen eller tjenesten blir betalt med betalingskort i forbindelse med avtaleinngåelsen, regnes dette som forskuddsbetaling så lenge levering skjer i ettertid. Kjøpers betalingsforpliktelse overfor selger gjøres da opp før levering, og det anses ikke som kontantsalg.

    Dersom selger ønsker forskuddsbetaling og leveransen ikke kan forskuddsfaktureres med merverdiavgift, jf. emnet Om forskuddsfakturert salg, må selger innkreve et finansielt forskudd. Forskuddsbetalingen er ikke en salgstransaksjon, og det skal ikke utstedes et ordinært salgsdokument. I stedet dokumenteres forskuddsbetalingen som en betalingstransaksjon, se emnet Dokumentasjon av betalingstransaksjoner som ikke gjelder kontantsalg, og bokføres på kundens konto i kundespesifikasjonen. Det er ikke noe i veien for i slike tilfeller å oppkreve et finansielt forskudd som inkluderer eventuell merverdiavgift, men da må betalingsdokumentasjonen vise bruttobeløpet uten merverdiavgift spesifisert. Ved levering av den forskuddsbetalte varen eller tjenesten, utstedes et ordinært salgsdokument med eventuell merverdiavgift spesifisert.

    Forskuddsbetaling hvor merverdiavgift ikke kan oppkreves bokføres slik:

    Debet

    Mva

    Kredit

    Mva

    Kundekonto

    2900 Forskudd fra kunder

    Utstedelse av salgsdokument ved levering bokføres slik:

    Debet

    Mva

    Kredit

    Mva

    2900 Forskudd fra kunder

    Den salgskonto emnet gjelder

    *

    Eksempel på bokføring av forskuddsfakturering hvor merverdiavgift kan spesifiseres, se f.eks. emne Salg av kundesupport ifm. solgte produkter.

    1.1.2. Kontantsalg

    Ved kontantsalg gjøres kjøpers betalingsforpliktelse overfor selger opp ved levering. Dersom det ved bestilling på Internett kun skjer en registrering av betalingskortinformasjonen, og den faktiske belastningen skjer ved levering, vil dette også være kontantsalg.

    Ved nedlasting av programvare, film, musikk mv. vil levering og betaling ofte skje på tilnærmet samme tidspunkt, dersom det ikke gis kreditt med fakturering. Når det ikke gis kreditt vil slikt salg anses som kontantsalg.

    Dersom det benyttes automatiserte ordre- og fakturasystemer ved nettsalget, må følgende krav være oppfylt:

    kontantsalget må registreres fortløpende i systemet
    det må utstedes kvitteringer til kundene for hvert salg. Dette kan skje ved bruk av “kontantnotaer” eller “kontantfakturaer”. Klokkeslett for salget må fremgå av kvitteringen. Kvitteringen kan sendes kunden på papir pr. post eller elektronisk, for eksempel pr. e-post. Det aksepteres også at kunden blir presentert for en kvittering på skjerm ved avslutning av transaksjonen, som kunden kan skrive ut eller lagre elektronisk
    kontantsalget må dokumenteres med daterte, nummererte summeringsstrimler (kassaruller) eller tilsvarende rapport. Dette kan f.eks. bestå av de utstedte “kontantnotaene” eller “kontantfakturaene” for den enkelte dag.
    det skal daglig utarbeides daterte, nummererte summeringsstrimler (“z-rapporter”) eller tilsvarende rapporter over opplysninger som er registrert i systemet.
    det skal foretas et dagsoppgjør i form av avstemming av den daglige oppsummeringen fa systemet mot innbetalinger som mottatt gjennom betalingsløsningen.
    Kontantsalg på Internett må bokføres i kundespesifikasjonen i samme utstrekning som annet kontantsalg, Dette gjelder blant annet for salg over kr 1 000 inkl. mva. betalt med kontanter eller kort når varen eller tjenesten er beregnet for videresalg eller som direkte innsatsfaktor i produksjon eller tjenesteleveranse. Se emne Bokføring av mellomværende med kunder (kundespesifikasjon).

    Kontantsalget bokføres slik:

    Debet

    Mva

    Kredit

    Mva

    Kundekonto / bankkonto

    Den salgskonto emnet gjelder

    *

    1.1.3. Kredittsalg

    Når betalingsforpliktelsen overfor selger gjøres opp på et senere tidspunkt enn levering, foreligger et kredittsalg. Hovedregelen ved kredittsalg er at selger utsteder et kredittsalgsdokument (faktura) til kjøper samtidig som eller etter at varen er levert.

    Salgsdokumentet skal uoppfordret oversendes kjøper med mindre annet fremgår av skriftlig, undertegnet avtale mellom partene, jf. Bokføringsforskriften § 5-2-1 siste ledd. Salgsdokumentet kan sendes til kunden på papir, enten vedlagt en vareleveranse eller som en separat forsendelse pr. post. Det kan også sendes elektronisk, f.eks. pr. e-post eller som elektronisk faktura. Det aksepteres også at kunden blir presentert for en kvittering på skjerm ved avslutning av transaksjonen, som kunden kan skrive ut eller lagre elektronisk.

    Alt kredittsalg skal bokføres i kundespesifikasjonen.

    Kredittsalget bokføres slik:

    Debet

    Mva

    Kredit

    Mva

    Kundekonto

    Den salgskonto emnet gjelder

    *

    1.2. Krav til salgsdokumentasjonen

    Skattedirektoratet har i uttalelse av 22.02.2007 (oppdatert 06.01.2009) uttalt at norsk bokføringspliktig virksomhet som selger varer eller tjenester over Internett er underlagt de samme krav til dokumentasjon av salgstransaksjoner som andre bokføringspliktige virksomheter. Salgsdokumentet skal i utgangspunktet inneholde de opplysningene som følger av Bokføringsforskriften § 5-1 (§§ 5-1-1 til 5-1-8), se emne Krav til salgsdokumenter (faktura)

    1.2.1. Krav til angivelse av kjøper

    Kjøper skal i salgsdokumentet angis enten med navn og adresse, eller navn og organisasjonsnummer, jf. Bokføringsforskriften § 5-1-2 første ledd. Ved kjøp av varer beregnet for videresalg eller som direkte innsatsfaktor i produksjon eller tjenesteleveranse for over kr 1 000 inklusive merverdiavgift skal kjøper alltid fremgå av salgsdokumentet, jf. Bokføringsforskriften § 5-3-2a.

    Som eksempel på varer og tjenester til direkte bruk i produksjon eller tjenesteleveranse er nevnt håndverkeres innkjøp av materialer osv. Det vil derimot ikke gjelde indirekte kostnader som kontorrekvisita, mat til interne kantiner og lignende, se lovforarbeidene i NOU 2002:20 Kapittel 9.6.2.2.

    2. Merverdiavgift

    2.1. Forskuddsbetaling

    Ved forskuddsbetaling kan det som hovedregel ikke oppkreves merverdiavgift, jf. Bokføringsforskriften § 5-2-6. Det er gjort unntak for leveranse av tjenester som gjelder persontransport, servering, abonnementer, leier, avgifter og lignende hvor salgsdokument kan utstedes med merverdiavgift før levering har funnet sted, begrenset til en periode på ett år, se emne Om forskuddsfakturert salg. Ved forskuddsbetaling av leveranser som ikke kan forskuddsfaktureres med merverdiavgift beregnes og innberettes merverdiavgiften med den aktuelle merverdiavgiftssatsen når faktura utstedes etter at varen eller tjenesten er levert, se relevant emne for den aktuelle leveransen.

    2.2. Kontantsalg og kredittsalg

    Ved kontantsalg og kredittsalg oppkreves merverdiavgift med den aktuelle merverdiavgiftssatsen ved utstedelse av kvittering/faktura, se relevant emne for den aktuelle leveransen.

    #1043263
    Brook
    Participant

    Thank you very much Robert. I am going to share this with our manager and get back to you.

    I ran the text you shared through Google Translate, and can see how the law might apply to tickets. I wonder if our other Norwegian customers are viewing the tickets themselves as a digital product. The law mentions how downloaded things like software or music can be billed around the time they are downloadable. In our case the tickets are billed basically the instant they are downloadable. And so if the tickets are classified as a digital product, it may be acceptable to bill to them at the same time as they are emailed to your customer. I am just speculating here, I am definitely not a lawyer.

    We will talk about this further and report back. Thanks again!

    • Brook
    #1043311
    Brook
    Participant

    Howdy Robert,

    I just wanted to clarify one thing. Do you just want to change the wording of things? Like we could change the wording of “completed” to “processing”. Or did you want to change the functionality of the calendar to allow you to issue tickets for something before the credit card has been charged?

    • Brook
    #1043575
    Robert
    Participant

    Okey, so Basicly it should be possible to issue tickets once the payment is received ( processing ) and then the check-in process should complete the order. ( creditcard is charged – no attention needed ).

    Orders that fails or are ran as ofline payment will stand as waiting, so therefor no auto-issue is generated. ( No payments done – need manual attention ).

    #1043578
    Robert
    Participant

    Hope that clears it 🙂

    #1045625
    Brook
    Participant

    I do appreciate it Robert. I think that clears things up.

    I have talked this over with my manager. I want to update you on what we are thinking.

    Right now we have one person, your accountant, who believes that under Norweigan law when purchasing digital tickets with a credit card the card should not be charged until the purchaser arrives at the event. Since we are not experts on Norwegian law we are not sure if this is correct or not. We do think there are multiple possibilities that might make this law not apply to tickets. For one they are digital tickets, and just like any other downloaded product they might be able to charged the instant the download is available. We also have multiple other Norwegian customers who have not had issues with the current setup. But, as I said we are not experts and so we do now know for sure.

    In order to be sure we will need to hire a Norwegian lawyer and consult with them. If they say yes that checkin and ticketing issuing need to happen even before the card has been charged, then we will need to do some significant modifications to our plugin and WooCommerce to be compatible. Both of these things represent a sizable investment in time and money, and it is not something we can do without seeing a fair amount of demand.

    So at this point we have a few option:

    1. You should suggest this feature on UserVoice (feature suggestion page for The Events Calendar). From there we can see how many people agree with you that the current plugin is not compatible with Norwegian Law.
    2. You could only select “cash on delivery” as the payment option for events. This means that you will manually charge people for their credit cards when they arrive at the door, and neither WooCommerce nor our plugin will collect credit card information. It will be up to you to track when an order is truly complete.
    3. You could request a refund for our plugin by email support @ this website. If you can include a copy of your original invoice, we should be able to issue you a refund for your purchase.

    So there you have it. I hope you appreciate my honesty and laying everything out before you. I wish there was a better solution available, but right now those are our only three options.

    Please let me know if you have any questions. Cheers!

    – Brook

    #1076379
    Support Droid
    Keymaster

    This topic has not been active for quite some time and will now be closed.

    If you still need assistance please simply open a new topic (linking to this one if necessary)
    and one of the team will be only too happy to help.

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • The topic ‘sending tickets on order prosessing/paid’ is closed to new replies.